Literární žánr: tragédie (dílo obsahuje i komické prvky - odlehčení, větší zajímavost pro publikum)
Téma:
- Zakázaná láska mezi 2 mladými lidmi kvůli starému sporu jejich rodů
- Nešťastná láska
- Spory vyústily v smrt 2 mladých lidí, kteří s tím neměli nic společného
- Poučení: lidé by měli mít právo na lásku, měli by si o sobě rozhodovat sami
- Oddanost (byli ochotni 1 pro 2. zemřít)
- Děj není moc reálný - rychlý sled událostí, tragický konec
Časoprostor: Verona, Mantova (Itálie), 16. století
Kompoziční výstavba:
- Chronologická
- Prolog
- 5 dějství
- Blankvers
- Repliky
- Scénické poznámky
Vypravěč: autor dramatu, nezúčastňuje se děje
Postavy:
Julie Kapuletová (K)
- Mladá a krásná dívka
- Zamiluje se do Romea a je ochotna kvůli tomu bojovat
- Citlivá a tvrdohlavá
- Statečná - postaví se své rodině
Romeo Montek (M)
- Pohledný, urostlý mladík
- Laskavý ke svým přátelům
- Miluje Julii, když si myslí, že je mrtvá, odmítá bez ní žít a zabíjí se
- Mladý, divoký, milý, zamiluje se bezhlavě do Julie, ale předtím už byl jednou také hodně zamilovaný => jeho láska možná nestálá
Benvolio (M)
- Montekův synovec a Romeův přítel
Merkucio (KNÍŽE)
- Příbuzný KNÍŽETE, Romeův nejlepší přítel, je starší - dohlíží na Romea, je mu vzorem
Paris (KNÍŽE)
- Muž, kterého si Julie měla vzít - odmítla ho
- Umírá v hrobce, kde ho zabíjí Romeo
Bratr Lorenzo
- Staví se proti nesmyslnosti řádu
- Soucítí s milenci, je ochotný jim pomoci (dá Julii nápoj, poradí Romeovi, co má dělat)
Chůva (...K)
- Juliina důvěrnice
- Je nakloněna milencům (vzpomíná na své mládí?)
- Místy je chladná
- Snaží se jednat jako kamarádka, ovšem s rozumem dospělého člověka
Kapulet (K)
- Juliin otec, v domě vládne tvrdou rukou, chce aby ho Julie jako správná dcera ve všem na slovo poslouchala, pokud ne, je schopen se hrozně rozzuřit a dceru vykázat z domu
Kapuletová (K)
- Juliina matka, chová se ke své dceři odměřeně, až chladně
Tybalt (K)
- Juliin bratranec, libuje si v bitkách mezi Kapulety a Monteky
Kníže Eskalus
- Kníže veronský, už mu dochází trpělivost se znepřátelenými rody
Vývoj jednotlivých postav:
- Julie - z mladé nezkušené dívky se díky událostem stává dospělá žena, která je schopna pro svou lásku obětovat cokoli
- Romeo - z nezodpovědného floutka je opravdový muž díky osudové lásce + smrti svého nejlepšího přítele, chtěl aby boje mezi mezi rody ustaly
- Montek a Kapulet - díky smrti dětí si uvědomí hloupost svého počínání a usmíří se, překonají tvrdohlavost a přílišnou hrdost a nazvou se bratry
Děj: (zestručněno mnou :D)
- 5 dějství
1.
- Chorus – 1. akt začíná prologem chóru. Chór seznamuje diváka s tématem hry a omlouvá případné nedostatky hry.
- Rvačka, kníže: "Huš!"
- Svěřování - Romeo fňuk Rosalina
- Domluvení Kapulet Paris manžel, Julie OK
- R + J zabouchnutí na hodech, kde J po1. kuk Paris
- Balkónová scéna - R - vezmi si mě, vzdej se jména, OK
- R za Lorenzem, jo, oddám, přes kojnou info k J, RJLorenzo svatba
- Tybalt K. O. Merkucia, R K. O. Tybalta, kníže: "Huš!", R vyhnanství
- Kojná info J
- Romeo info Lorenzo + kojná
- Lorenzo aha R schovat Mantova dočasně
- RJ setkání, pak R Mantova
- J dělá před mamkou, že láska Tybalt + ona chce jed Romeovi + NEchce svatba Paris
- Táta X, kojná pro Parise
- Paris LJ meeting, J né P,
- L nápad - J jed "K. O.", takže NE svatba, v kryptě R spolu do Mantovy
- J jed provedeno
- R aha J K. O. OMG lékárník jed glo u J
- L aha posel NEvyjel, L nového, L k J
- R + P u J, R K. O. Parida, R glo jed
- L kuk OMG
- J vzhůru pusa R, jeho dýkou K. O.
- Kapulet + Montek + L OMG + kníže, K + M friends, dumb
Doladit atmosféru pomáhají Shakespearovi také kontrasty:
- Lidová mluva X vznešené
- Próza X verš
- Křehkost a vznešenost Julie, její nízký věk a nezkušenost X stará, zkušená chůva
- Zodpovědný, zkušenější a starší Merkucio X mladičký, vášněmi ovládaný Romeo
Vyprávěcí způsoby:
(ty se budou určovat z ukázky, kterou si vytáhnete při maturitě - prostě se našroťte typy vyprávěcích způsobů a pak je tam hledejte)
Typy promluv:
- Dialogy
- Monology
Jazykové prostředky a jejich funkce:
Tropy a figury:
(zjišťovat v ukázce)
Literárněhistorický kontext:
William Shakespeare
- 16. stol., snad největší Ang. + světový dramatik
- Jeho hrdinové jsou velmi dobře vykreslení, kladné i záporné vlastnosti, nepůsobí ploše
- Hrdinky - samostatné, hrdé - porušují tradiční středověký obraz ženy
- Tragédie (Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Král Lear, Macbeth)
- Komedie (Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Veselé paničky windsorské)
- Histor. hry
- Z dějin Anglie (Jindřich IV., Jindřich VI.)
- Z antických dějin (Caesar, Antonius + Kleopatra, Titus – nejkrvavější hra)
- Sonety
- Hry NE původní – sám je zcela nevymyslel – zdroje (antické tragédie) => existoval S.?
Christopher Marlowe – v té době známější, na divadelní prkna Faust (známější od Goetha)
Renesanční drama – Šp. Lope de Vega + Tirso de Molina
Podobné téma, ale šťastný konec – Lakomec (Moliére, Fr.), Sluha 2 pánů (Goldoni, It.)
Sonety – Petrarca, Dante, Ronsard, Chaucer
Podobné téma:
- Petr a Lucie
- Romeo, Julie a tma (Otčenášek)
- Romeo a Julie na konci listopadu (stárnoucí láska)
- Haprdáns (I. Vyskočil), Souborné dílo W. S. ve 120 minutách
Dramata – R + J – schéma antické tragédie – konflikt láska X povinnost => trest (chci X nesmí), odkazy na antické bohy (polyteismus), R. žehrá na osud (fatalismus)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Heee-e-ey baby! :D