Romeo a Julie (William Shakespeare)

čtvrtek 26. července 2018

Literární druh: drama
Literární žánr: tragédie (dílo obsahuje i komické prvky - odlehčení, větší zajímavost pro publikum)

Téma:
  • Zakázaná láska mezi 2 mladými lidmi kvůli starému sporu jejich rodů
  • Nešťastná láska
  • Spory vyústily v smrt 2 mladých lidí, kteří s tím neměli nic společného
  • Poučení: lidé by měli mít právo na lásku, měli by si o sobě rozhodovat sami
  • Oddanost (byli ochotni 1 pro 2. zemřít)
  • Děj není moc reálný - rychlý sled událostí, tragický konec

Časoprostor: Verona, Mantova (Itálie), 16. století

Kompoziční výstavba:
  • Chronologická
  • Prolog
  • 5 dějství
  • Blankvers
  • Repliky
  • Scénické poznámky

Vypravěč: autor dramatu, nezúčastňuje se děje



Postavy:
Julie Kapuletová (K)
  • Mladá a krásná dívka
  • Zamiluje se do Romea a je ochotna kvůli tomu bojovat
  • Citlivá a tvrdohlavá
  • Statečná - postaví se své rodině

Romeo Montek (M)
  • Pohledný, urostlý mladík
  • Laskavý ke svým přátelům
  • Miluje Julii, když si myslí, že je mrtvá, odmítá bez ní žít a zabíjí se
  • Mladý, divoký, milý, zamiluje se bezhlavě do Julie, ale předtím už byl jednou také hodně zamilovaný => jeho láska možná nestálá

Benvolio (M)
  • Montekův synovec a Romeův přítel

Merkucio (KNÍŽE)
  • Příbuzný KNÍŽETE, Romeův nejlepší přítel, je starší - dohlíží na Romea, je mu vzorem

Paris (KNÍŽE)
  • Muž, kterého si Julie měla vzít - odmítla ho
  • Umírá v hrobce, kde ho zabíjí Romeo

Bratr Lorenzo
  • Staví se proti nesmyslnosti řádu
  • Soucítí s milenci, je ochotný jim pomoci (dá Julii nápoj, poradí Romeovi, co má dělat)

Chůva (...K)
  • Juliina důvěrnice
  • Je nakloněna milencům (vzpomíná na své mládí?)
  • Místy je chladná
  • Snaží se jednat jako kamarádka, ovšem s rozumem dospělého člověka

Kapulet (K)
  • Juliin otec, v domě vládne tvrdou rukou, chce aby ho Julie jako správná dcera ve všem na slovo poslouchala, pokud ne, je schopen se hrozně rozzuřit a dceru vykázat z domu

Kapuletová (K)
  • Juliina matka, chová se ke své dceři odměřeně, až chladně

Tybalt (K)
  • Juliin bratranec, libuje si v bitkách mezi Kapulety a Monteky

Kníže Eskalus
  • Kníže veronský, už mu dochází trpělivost se znepřátelenými rody

Vývoj jednotlivých postav:
  • Julie - z mladé nezkušené dívky se díky událostem stává dospělá žena, která je schopna pro svou lásku obětovat cokoli
  • Romeo - z nezodpovědného floutka je opravdový muž díky osudové lásce + smrti svého nejlepšího přítele, chtěl aby boje mezi mezi rody ustaly
  • Montek a Kapulet - díky smrti dětí si uvědomí hloupost svého počínání a usmíří se, překonají tvrdohlavost a přílišnou hrdost a nazvou se bratry



Děj: (zestručněno mnou :D)
  • 5 dějství

1.
  • Chorus – 1. akt začíná prologem chóru. Chór seznamuje diváka s tématem hry a omlouvá případné nedostatky hry. 
  • Rvačka, kníže: "Huš!"
  • Svěřování - Romeo fňuk Rosalina
  • Domluvení Kapulet Paris manžel, Julie OK
  • R + J zabouchnutí na hodech, kde J po1. kuk Paris
2.
  • Balkónová scéna - R - vezmi si mě, vzdej se jména, OK
  • R za Lorenzem, jo, oddám, přes kojnou info k J, RJLorenzo svatba
3.
  • Tybalt K. O. Merkucia, R K. O. Tybalta, kníže: "Huš!", R vyhnanství
  • Kojná info J
  • Romeo info Lorenzo + kojná
  • Lorenzo aha R schovat Mantova dočasně
  • RJ setkání, pak R Mantova
  • J dělá před mamkou, že láska Tybalt + ona chce jed Romeovi + NEchce svatba Paris
  • Táta X, kojná pro Parise
4.
  • Paris LJ meeting, J né P,
  • L nápad - J jed "K. O.", takže NE svatba, v kryptě R spolu do Mantovy
  • J jed provedeno
5.
  • R aha J K. O. OMG lékárník jed glo u J
  • L aha posel NEvyjel, L nového, L k J
  • R + P u J, R K. O. Parida, R glo jed
  • L kuk OMG
  • J vzhůru pusa R, jeho dýkou K. O.
  • Kapulet + Montek + L OMG + kníže, K + M friends, dumb



Doladit atmosféru pomáhají Shakespearovi také kontrasty:
  • Lidová mluva X vznešené
  • Próza X verš
  • Křehkost a vznešenost Julie, její nízký věk a nezkušenost X stará, zkušená chůva
  • Zodpovědný, zkušenější a starší Merkucio X mladičký, vášněmi ovládaný Romeo

Vyprávěcí způsoby:
(ty se budou určovat z ukázky, kterou si vytáhnete při maturitě - prostě se našroťte typy vyprávěcích způsobů a pak je tam hledejte)

Typy promluv:
  • Dialogy
  • Monology

Jazykové prostředky a jejich funkce:

Tropy a figury:
(zjišťovat v ukázce)



Literárněhistorický kontext:
William Shakespeare
  • 16. stol., snad největší Ang. + světový dramatik
  • Jeho hrdinové jsou velmi dobře vykreslení, kladné i záporné vlastnosti, nepůsobí ploše
  • Hrdinky - samostatné, hrdé - porušují tradiční středověký obraz ženy
  • Tragédie (Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Král Lear, Macbeth)
  • Komedie (Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Veselé paničky windsorské)
  • Histor. hry 
    • Z dějin Anglie (Jindřich IV., Jindřich VI.)
    • Z antických dějin (Caesar, Antonius + Kleopatra, Titus – nejkrvavější hra)
  • Sonety
  • Hry NE původní – sám je zcela nevymyslel – zdroje (antické tragédie) => existoval S.?

Christopher Marlowe – v té době známější, na divadelní prkna Faust (známější od Goetha)

Renesanční drama – Šp. Lope de Vega + Tirso de Molina
Podobné téma, ale šťastný konec – Lakomec (Moliére, Fr.), Sluha 2 pánů (Goldoni, It.)
Sonety – Petrarca, Dante, Ronsard, Chaucer

Podobné téma:
  • Petr a Lucie
  • Romeo, Julie a tma (Otčenášek)
  • Romeo a Julie na konci listopadu (stárnoucí láska)
Pokus o zestručnění:
  • Haprdáns (I. Vyskočil), Souborné dílo W. S. ve 120 minutách
Film Zamilovaný S.

Dramata – R + J – schéma antické tragédie – konflikt láska X povinnost => trest (chci X nesmí), odkazy na antické bohy (polyteismus), R. žehrá na osud (fatalismus)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Heee-e-ey baby! :D