Proměna (Franz Kafka)

pondělí 6. srpna 2018

Literární druh: epika (děj)
Literární žánr: povídka

Téma:
  • Formou grotesky je zde zpracován motiv odcizení
  • Odpor k vlastnímu povolání (obchodní cestující)
  • Únava ze snahy uživit rodinu
  • Pocit prohraného života
  • Symbolické zobrazení osamělosti a bezradnosti nad vlastním údělem
  • Proměna je Řehořovi trestem, nevíme, čím se provinil (vzdal se své spokojenosti ve prospěch rodiny? Zaspal do práce? Je tu důvod?)
  • Tragika - v těle brouka je stále člověkem
  • Myslí, slyší, rozumí, ale nemůže mluvit
  • Rodina se ho štítí, izoluje ho
  • Považují ho za přebytečného
  • Jeho smrt vnímají jako vysvobození
  • Zobrazení měšťanské morálky a způsobu života

Časoprostor: čas neudán, byt Samsových, nejčastěji Řehořův pokoj

Kompoziční výstavba:
  • Chronologická
  • 3 kapitoly (vyrovnání s broukem, učí se s ním fungovat, opětovné odcizení)
  • Místy retrospektiva - Řehořovy vzpomínky na dobu, kdy byl tělesně člověkem (na práci)

Vypravěč:
  • 3. osoba, nezúčastněný



Postavy:
Řehoř Samsa
  • Hlavní hrdina
  • Obchodní cestující
  • Pečlivý, trpělivý, zodpovědný a svědomitý
  • Úzkostný
  • Nízké sebevědomí
  • Živitel rodiny; práce ho vyčerpávala
  • Svou proměnou se trápí, protože způsobil rodině starosti, sám se ukřivděn necítí, bere to jako fakt (soukolí osudu, nelze to změnit, už to tak je)
  • Záměrně se vyhladoví, aby své rodině ulehčil

Markéta
  • Řehořova sestra
  • Snaží se bratrovi pomáhat, je obětavá (hraje mu na housle, nechávala mu židli pod oknem, otevírala vnitřní část okna)
  • Občas mu je její pomoct spíš pro zlost (větrání, rámus při úklidu)
  • Nejdřív bratra lituje a stará se o něj, snaží se před ním překonávat svůj odpor (otvírání okna)
  • Kvůli nedostatku peněz si musí najít práci, Řehořův stav jí začíná být lhostejný, viní ho z toho, že je rodině přítěžím

Řehořův otec
  • Praktický
  • Tvrdý
  • Přísný
  • Po Řehořově proměně musel začít znovu pracovat; moc se mu do toho nechtělo

Řehořova matka
  • Starostlivá
  • Opatrná
  • Milující
  • Přemáhá v sobě odpor k broukovi, stále ho považuje za svého syna, i když je to pro ni těžké

Gréta
  • Posluhovačka
  • Řehoře se moc nebojí
  • Opovrhuje jím
  • Nazývá ho „to“

Nájemníci Samsových



Děj:

Řehoř Samsa, obchodní cestující, se probudil a zjistil, že se proměnil v brouka. Chtěl vyrazit na pracovní cestu, členové rodiny na něj klepali, ale nemohl vstát. Do bytu přišel Samsův nadřízený, prokurista, a chtěl, aby šel Řehoř do práce. Ten odpovídá skrz zamčené dveře, že hned dorazí. Podaří se mu odemknout dveře a je šokovaný reakcemi ostatních. Matka pláče, prokurista uteče a otec ho novinami a holí zahnal zpět do pokoje.

Jediný z rodiny, kdo se Řehoře nestraní, je sestra Markétka, pravidelně mu nosí jídlo. Řehoř uvažuje nad finanční situací rodiny, dosud ji živil on. Chtěl sestře platit konzervatoř, ale nyní nemůže. Matka k Řehořovi do pokoje zpočátku vůbec nechodila, odhodlala se asi po 2měsících. Řehoř ji nechtěl trápit, a tak zůstával skrytý pod pohovkou. Markétka a matka chtěly Řehořovi z pokoje odstranit nábytek, který nepotřeboval, a při této činnosti matka Řehoře zahlédla. Řehoř vyběhl z pokoje, aby nebyl matce na očích, ale to ženy vyděsilo. Když přišel otec z práce, snažil se Řehoře vyhnat zpátky do pokoje, honil ho po bytě a házel po něm jablka, z nichž jedno zůstalo zaryté v těle. Sestra se snažila Řehoře uchránit.

Řehoř se léčil více než měsíc. Rodina mu nyní každý večer otevírala dveře a on pozoroval, co večer matka, otec a sestra dělají. Rodina finančně strádala, otec se nechal zaměstnat jako sluha, sestra jako prodavačka, ale stejně museli rozprodávat majetek. Markétka už o Řehoře tolik nepečovala – 2x denně mu nosila jídlo, ale už se nestarala, kolik toho sní. Pokoj byl špinavý a neuklidila ho ani nová posluchovačka. Ta jediná se Řehoře nebála, dokonce se na něj chodila dívat. V bytě nyní byli 3 podnájemníci, kterým matka s Markétkou podstrojovaly.

Jednou nájemníci seděli v obývacím pokoji, Markétka jim hrála na housle a oni zahlédli dveřmi Řehoře. Okamžitě dali výpověď. Markétka nyní poprvé vysloví myšlenku, kterou se všichni báli říct - Řehoř je jim na obtíž a je potřeba se ho zbavit. Řehoř všechno vyslechl a uznal, že jeho život nemá cenu. V noci vydechl naposledy, ráno ho našla posluhovačka. Celé rodině se ulevilo, mohli se nyní přestěhovat do menšího bytu.



Vyprávěcí způsoby:
  • Přímé řeči
  • NEvlastní přímé řeči
  • Polopřímé řeči

Typy promluv:
  • Dialogy
  • Vnitřní monology
  • Pásmo vypravěče



Literárněhistorický kontext:
Franz Kafka
  • 1. pol. 19. stol.
  • 1 z mála dokončených, existencialismus, Žid v Praze německy => nezapadal
  • Ortel – vyznání pocitů k otci – nedobrý vztah
  • Krit. spol.
    • Proces (zatčen, provinění nesděleno, nezná onen zákon, pravidla…po roce odsouzen k trestu smrti, nezaujatost, bezmoc 1dince vůči mocenskému aparátu)
    • Zámek (hledá zámek, snaží se k němu všemožně dostat, stejně je to marné, symbol odosobněné moci)
  • Nezvěstný (Amerika, motiv bloudění labyrintem mezilidských vztahů)

Insp. pro Nabokova – Pozvání na popravu

Jako Kafka – Existencialismus
  • Camus – Cizinec – pro pravdu K.O.
  • Sartre – Nevolnost
  • Současný existencialismus
  • Milan Kundera – Nesnesitelná lehkost bytí

Absurdní drama
  • Václav Havel – Audience

Něm. v Praze
  • Max Brod – vydal Kafkovo dílo
  • Franz Welfl
  • Gustav Mayering – Golem

Psych.
  • Havlíček – Petrolejové lampy

Exper.
  • Joyce
  • Proust
  • Wolfová
  • Musil – Hledání ztraceného času

Žádné komentáře:

Okomentovat

Heee-e-ey baby! :D