Literární žánr: povídka
Téma:
- Formou grotesky je zde zpracován motiv odcizení
- Odpor k vlastnímu povolání (obchodní cestující)
- Únava ze snahy uživit rodinu
- Pocit prohraného života
- Symbolické zobrazení osamělosti a bezradnosti nad vlastním údělem
- Proměna je Řehořovi trestem, nevíme, čím se provinil (vzdal se své spokojenosti ve prospěch rodiny? Zaspal do práce? Je tu důvod?)
- Tragika - v těle brouka je stále člověkem
- Myslí, slyší, rozumí, ale nemůže mluvit
- Rodina se ho štítí, izoluje ho
- Považují ho za přebytečného
- Jeho smrt vnímají jako vysvobození
- Zobrazení měšťanské morálky a způsobu života
Časoprostor: čas neudán, byt Samsových, nejčastěji Řehořův pokoj
Kompoziční výstavba:
- Chronologická
- 3 kapitoly (vyrovnání s broukem, učí se s ním fungovat, opětovné odcizení)
- Místy retrospektiva - Řehořovy vzpomínky na dobu, kdy byl tělesně člověkem (na práci)
Vypravěč:
- 3. osoba, nezúčastněný
Postavy:
Řehoř Samsa
- Hlavní hrdina
- Obchodní cestující
- Pečlivý, trpělivý, zodpovědný a svědomitý
- Úzkostný
- Nízké sebevědomí
- Živitel rodiny; práce ho vyčerpávala
- Svou proměnou se trápí, protože způsobil rodině starosti, sám se ukřivděn necítí, bere to jako fakt (soukolí osudu, nelze to změnit, už to tak je)
- Záměrně se vyhladoví, aby své rodině ulehčil
Markéta
- Řehořova sestra
- Snaží se bratrovi pomáhat, je obětavá (hraje mu na housle, nechávala mu židli pod oknem, otevírala vnitřní část okna)
- Občas mu je její pomoct spíš pro zlost (větrání, rámus při úklidu)
- Nejdřív bratra lituje a stará se o něj, snaží se před ním překonávat svůj odpor (otvírání okna)
- Kvůli nedostatku peněz si musí najít práci, Řehořův stav jí začíná být lhostejný, viní ho z toho, že je rodině přítěžím
Řehořův otec
- Praktický
- Tvrdý
- Přísný
- Po Řehořově proměně musel začít znovu pracovat; moc se mu do toho nechtělo
Řehořova matka
- Starostlivá
- Opatrná
- Milující
- Přemáhá v sobě odpor k broukovi, stále ho považuje za svého syna, i když je to pro ni těžké
Gréta
- Posluhovačka
- Řehoře se moc nebojí
- Opovrhuje jím
- Nazývá ho „to“
Nájemníci Samsových
Děj:
Řehoř Samsa, obchodní cestující, se probudil a zjistil, že se proměnil v brouka. Chtěl vyrazit na pracovní cestu, členové rodiny na něj klepali, ale nemohl vstát. Do bytu přišel Samsův nadřízený, prokurista, a chtěl, aby šel Řehoř do práce. Ten odpovídá skrz zamčené dveře, že hned dorazí. Podaří se mu odemknout dveře a je šokovaný reakcemi ostatních. Matka pláče, prokurista uteče a otec ho novinami a holí zahnal zpět do pokoje.
Jediný z rodiny, kdo se Řehoře nestraní, je sestra Markétka, pravidelně mu nosí jídlo. Řehoř uvažuje nad finanční situací rodiny, dosud ji živil on. Chtěl sestře platit konzervatoř, ale nyní nemůže. Matka k Řehořovi do pokoje zpočátku vůbec nechodila, odhodlala se asi po 2měsících. Řehoř ji nechtěl trápit, a tak zůstával skrytý pod pohovkou. Markétka a matka chtěly Řehořovi z pokoje odstranit nábytek, který nepotřeboval, a při této činnosti matka Řehoře zahlédla. Řehoř vyběhl z pokoje, aby nebyl matce na očích, ale to ženy vyděsilo. Když přišel otec z práce, snažil se Řehoře vyhnat zpátky do pokoje, honil ho po bytě a házel po něm jablka, z nichž jedno zůstalo zaryté v těle. Sestra se snažila Řehoře uchránit.
Řehoř se léčil více než měsíc. Rodina mu nyní každý večer otevírala dveře a on pozoroval, co večer matka, otec a sestra dělají. Rodina finančně strádala, otec se nechal zaměstnat jako sluha, sestra jako prodavačka, ale stejně museli rozprodávat majetek. Markétka už o Řehoře tolik nepečovala – 2x denně mu nosila jídlo, ale už se nestarala, kolik toho sní. Pokoj byl špinavý a neuklidila ho ani nová posluchovačka. Ta jediná se Řehoře nebála, dokonce se na něj chodila dívat. V bytě nyní byli 3 podnájemníci, kterým matka s Markétkou podstrojovaly.
Jednou nájemníci seděli v obývacím pokoji, Markétka jim hrála na housle a oni zahlédli dveřmi Řehoře. Okamžitě dali výpověď. Markétka nyní poprvé vysloví myšlenku, kterou se všichni báli říct - Řehoř je jim na obtíž a je potřeba se ho zbavit. Řehoř všechno vyslechl a uznal, že jeho život nemá cenu. V noci vydechl naposledy, ráno ho našla posluhovačka. Celé rodině se ulevilo, mohli se nyní přestěhovat do menšího bytu.
Vyprávěcí způsoby:
- Přímé řeči
- NEvlastní přímé řeči
- Polopřímé řeči
Typy promluv:
- Dialogy
- Vnitřní monology
- Pásmo vypravěče
Literárněhistorický kontext:
Franz Kafka
- 1. pol. 19. stol.
- 1 z mála dokončených, existencialismus, Žid v Praze německy => nezapadal
- Ortel – vyznání pocitů k otci – nedobrý vztah
- Krit. spol.
- Proces (zatčen, provinění nesděleno, nezná onen zákon, pravidla…po roce odsouzen k trestu smrti, nezaujatost, bezmoc 1dince vůči mocenskému aparátu)
- Zámek (hledá zámek, snaží se k němu všemožně dostat, stejně je to marné, symbol odosobněné moci)
- Nezvěstný (Amerika, motiv bloudění labyrintem mezilidských vztahů)
Insp. pro Nabokova – Pozvání na popravu
Jako Kafka – Existencialismus
- Camus – Cizinec – pro pravdu K.O.
- Sartre – Nevolnost
- Současný existencialismus
- Milan Kundera – Nesnesitelná lehkost bytí
Absurdní drama
- Václav Havel – Audience
Něm. v Praze
- Max Brod – vydal Kafkovo dílo
- Franz Welfl
- Gustav Mayering – Golem
Psych.
- Havlíček – Petrolejové lampy
Exper.
- Joyce
- Proust
- Wolfová
- Musil – Hledání ztraceného času
Žádné komentáře:
Okomentovat
Heee-e-ey baby! :D