Maryša (Alois a Vilém Mrštíkové)

sobota 4. srpna 2018

Literární druh: drama
Literární žánr: tragédie

Téma:
  • Tradiční společenské poměry na vesnici koncem 19. stol.
  • Nucený sňatek, na vesnicích normální
  • Nehledí se na 1 člověka, ale na celek (když si vezmeš jeho, tak tě zajistí, lidé budou spokojení…)
  • Peníze stály výš než láska
  • Tradice, že dětem vybírali choť rodiče – jak to potom dopadalo
  • Žena musí poslouchat
  • Psychologické – sledujeme postupný vývoj Maryši
  • Podle skutečnosti
  • Takto vzniklá manželství, nešťastná manželství, tehdy často končívala sebevraždou

Čas, prostor: konec 19. století, moravská/slovácká dědina

Kompoziční výstavba:
  • Chronologická
  • Rozděleno na 5 jednání
  • Repliky
  • Scénické poznámky

Vypravěč:



Postavy:
Maryša
  • Lízalova dcera
  • Tvrdohlavá a vzpurná
  • Miluje Francka, podvolí se rodičům (a patriarchální společnosti s náboženskými tradicemi) a bere si Vávru – je to vhodné
  • Manželství není šťastné, on pije, bije ji
  • Nakonec ho ze zoufalství otráví, přizná se k tomu

Vávra
  • Starý, ovdovělý mlynář
  • Svou první ženu údajně utýral k smrti
  • Zlý, sobecký, agresivní
  • Maryšu si vzal pro peníze
  • Nezměnil se, ačkoliv to už slíbil
  • Má 3 děti z prvního manželství
  • Maryšu mlátí, je jí otráven

Francek
  • Maryšin milý
  • Jsou do sebe zamilovaní, kvůli společenským konvencím spolu nemohou být
  • Je odveden na vojnu
  • Mladý, hrdý a statečný

Lízal
  • Maryšin otec
  • Mazaný, bohatý sedlák
  • Defacto ji prodal, nehleděl na štěstí svého dítěte
  • Později si svoji velkou chybu uvědomil a začal toho litovat

Lízalka
  • Maryšina matka
  • Rovněž trvá na tom, aby se Maryša provdala za Vávru
  • Vidí v tom peníze



Děj:

1. jednání
Lízal a Vávra
Před domem Lízala si povídají Vávra a Lízal. Domluví si s Vávrou, že mu dá Maryšu maximálně za 3.700, i když chce Vávra víc, protože má dluhy. Fracek jde na 3 léta na vojnu a chce se rozloučit s Maryšou, ale starý Lízal mu to zatrhne. Než Francek odjede, prosí Maryšu, aby na něho počkala.

2. jednání
Maryša je zoufalá, nechce Vávru za muže, říká se o něm, že je zlý a jeho ženu dohnal ke smrti.
Lízal se dohaduje s Lízalkou, začne uvažovat, že je to škoda – dávat ji Vávrovi. Ale maminka ho přesvědčí, že to tak bude lepší. A tak přišel jednoho dne Vávra pro Maryšu. Dává mu najevo, že ho nechce a Vávra jen poznamená, že se o ni bude dobře starat. Nakonec se šla tedy obléct do svatebního, aby neudělala ostudu rodině a aby nebyla špatná dcera.

3. jednání – o 2 roky později
Fracek se vrátil z vojny a dozvídá se, že je Maryša vdaná. Sedí v hospodě a najednou tam přijde Maryša-Vávrová. Všichni si povídají a vzpomínají, jaká byla krásná, plná života a teď je bez života. Snaží se to říkat nahlas, aby to Lízal slyšel, ale ten dělá, že to neslyší. Nakonec mu všichni poví, jak to je a Lízalovi je to líto, ví, že ji Vávra bije a chce pořád po ni peníze, tak začal pít. Přišel k němu sluha, který přinesl od soudu dopis – Vávra ho žaluje. Pak přijde Vávra do hospody, pohádají se s Lízalem, ten mu nechce nic dát. Pak přijde Francek a oznamuje Vávrovi, že mu za Maryšou chodit bude.

4. jednání
Francek přijde za Maryšou, nechce, aby byla pošpiněná, že má milence, i když všichni ví, že má ráda jen Francka. Vykládá mu, že v ní dříme hřích, aby bylo po trápení – otrávím buď sebe nebo jé. Francek s ní chce odjet – nabízí ji, že buď přijde do půlnoci ke splavu nebo si jinak přijde pro ni v bílý den. Když přišel Vávra domů, ptal se, kdo tam byl, když se dozvěděl, že Francek a že mají sraz u splavu, vzal pušku a šel, vystřelil, ale Francek stihl ještě uhnout.

5. jednání
Maryša dá do kávy jed a otráví Vávru, a pak se přizná, že ho otrávila.



Vyprávěcí způsoby:

Typy promluv:
  • Dialogy
  • Monology

Jazykové prostředky a jejich funkce:
  • Dialekt (okolí Brna, Slovácko)

Tropy a figury a jejich funkce:



Literárněhistorický kontext
Alois a Vilém Mrštíkové
  • 19./20. stol.
  • České venkovské drama, téma Prodané nevěsty X dopadne to šťastně
  • Rok na vsi
  • Vilém – Pohádka máje (postava „českého“ Oněgina)

Hry s venkovskou tematikou:
  • Gabriela Preissová – Její pastorkyňa
  • Stroupežnický – Naši furianti
  • J.K. Tyl – Strakonický dudák
  • Sabina – Prodaná nevěsta
  • Jirásek – Lucerna (romantické pojetí vesnice)

Realistická próza – venkov
  • Rais – Zapadlí vlastenci (ideal) X Kalibův zločin (skut. stav)
  • Na vejminku

Venkov:
  • Vítězslav Hálek – Večerní písně, V přírodě
  • Karolina Světlá – region – Podještědí
  • Básníci selství – Čech, Sládek
  • Němcová
  • Julius Zeyer – Radúz a Mahulena

Depresivní – nechtějí vidět - radši

Vrchlický - Noc na Karlštejně

Žádné komentáře:

Okomentovat

Heee-e-ey baby! :D