Literární žánr: tragédie
Téma:
- Tradiční společenské poměry na vesnici koncem 19. stol.
- Nucený sňatek, na vesnicích normální
- Nehledí se na 1 člověka, ale na celek (když si vezmeš jeho, tak tě zajistí, lidé budou spokojení…)
- Peníze stály výš než láska
- Tradice, že dětem vybírali choť rodiče – jak to potom dopadalo
- Žena musí poslouchat
- Psychologické – sledujeme postupný vývoj Maryši
- Podle skutečnosti
- Takto vzniklá manželství, nešťastná manželství, tehdy často končívala sebevraždou
Čas, prostor: konec 19. století, moravská/slovácká dědina
Kompoziční výstavba:
- Chronologická
- Rozděleno na 5 jednání
- Repliky
- Scénické poznámky
Vypravěč:
Postavy:
Maryša
- Lízalova dcera
- Tvrdohlavá a vzpurná
- Miluje Francka, podvolí se rodičům (a patriarchální společnosti s náboženskými tradicemi) a bere si Vávru – je to vhodné
- Manželství není šťastné, on pije, bije ji
- Nakonec ho ze zoufalství otráví, přizná se k tomu
Vávra
- Starý, ovdovělý mlynář
- Svou první ženu údajně utýral k smrti
- Zlý, sobecký, agresivní
- Maryšu si vzal pro peníze
- Nezměnil se, ačkoliv to už slíbil
- Má 3 děti z prvního manželství
- Maryšu mlátí, je jí otráven
Francek
- Maryšin milý
- Jsou do sebe zamilovaní, kvůli společenským konvencím spolu nemohou být
- Je odveden na vojnu
- Mladý, hrdý a statečný
Lízal
- Maryšin otec
- Mazaný, bohatý sedlák
- Defacto ji prodal, nehleděl na štěstí svého dítěte
- Později si svoji velkou chybu uvědomil a začal toho litovat
Lízalka
- Maryšina matka
- Rovněž trvá na tom, aby se Maryša provdala za Vávru
- Vidí v tom peníze
Děj:
1. jednání
Lízal a Vávra
Před domem Lízala si povídají Vávra a Lízal. Domluví si s Vávrou, že mu dá Maryšu maximálně za 3.700, i když chce Vávra víc, protože má dluhy. Fracek jde na 3 léta na vojnu a chce se rozloučit s Maryšou, ale starý Lízal mu to zatrhne. Než Francek odjede, prosí Maryšu, aby na něho počkala.
2. jednání
Maryša je zoufalá, nechce Vávru za muže, říká se o něm, že je zlý a jeho ženu dohnal ke smrti.
Lízal se dohaduje s Lízalkou, začne uvažovat, že je to škoda – dávat ji Vávrovi. Ale maminka ho přesvědčí, že to tak bude lepší. A tak přišel jednoho dne Vávra pro Maryšu. Dává mu najevo, že ho nechce a Vávra jen poznamená, že se o ni bude dobře starat. Nakonec se šla tedy obléct do svatebního, aby neudělala ostudu rodině a aby nebyla špatná dcera.
3. jednání – o 2 roky později
Fracek se vrátil z vojny a dozvídá se, že je Maryša vdaná. Sedí v hospodě a najednou tam přijde Maryša-Vávrová. Všichni si povídají a vzpomínají, jaká byla krásná, plná života a teď je bez života. Snaží se to říkat nahlas, aby to Lízal slyšel, ale ten dělá, že to neslyší. Nakonec mu všichni poví, jak to je a Lízalovi je to líto, ví, že ji Vávra bije a chce pořád po ni peníze, tak začal pít. Přišel k němu sluha, který přinesl od soudu dopis – Vávra ho žaluje. Pak přijde Vávra do hospody, pohádají se s Lízalem, ten mu nechce nic dát. Pak přijde Francek a oznamuje Vávrovi, že mu za Maryšou chodit bude.
4. jednání
Francek přijde za Maryšou, nechce, aby byla pošpiněná, že má milence, i když všichni ví, že má ráda jen Francka. Vykládá mu, že v ní dříme hřích, aby bylo po trápení – otrávím buď sebe nebo jé. Francek s ní chce odjet – nabízí ji, že buď přijde do půlnoci ke splavu nebo si jinak přijde pro ni v bílý den. Když přišel Vávra domů, ptal se, kdo tam byl, když se dozvěděl, že Francek a že mají sraz u splavu, vzal pušku a šel, vystřelil, ale Francek stihl ještě uhnout.
5. jednání
Maryša dá do kávy jed a otráví Vávru, a pak se přizná, že ho otrávila.
Vyprávěcí způsoby:
Typy promluv:
- Dialogy
- Monology
Jazykové prostředky a jejich funkce:
- Dialekt (okolí Brna, Slovácko)
Tropy a figury a jejich funkce:
Literárněhistorický kontext
Alois a Vilém Mrštíkové
- 19./20. stol.
- České venkovské drama, téma Prodané nevěsty X dopadne to šťastně
- Rok na vsi
- Vilém – Pohádka máje (postava „českého“ Oněgina)
Hry s venkovskou tematikou:
- Gabriela Preissová – Její pastorkyňa
- Stroupežnický – Naši furianti
- J.K. Tyl – Strakonický dudák
- Sabina – Prodaná nevěsta
- Jirásek – Lucerna (romantické pojetí vesnice)
Realistická próza – venkov
- Rais – Zapadlí vlastenci (ideal) X Kalibův zločin (skut. stav)
- Na vejminku
Venkov:
- Vítězslav Hálek – Večerní písně, V přírodě
- Karolina Světlá – region – Podještědí
- Básníci selství – Čech, Sládek
- Němcová
- Julius Zeyer – Radúz a Mahulena
Depresivní – nechtějí vidět - radši
Vrchlický - Noc na Karlštejně
Žádné komentáře:
Okomentovat
Heee-e-ey baby! :D